Helpdesk

Waar wordt deze applicatie gebruikt

Deze applicatie kan alleen op school tijdens de lessen worden gebruikt door de docent die op dat moment les geeft.

Wanneer wordt het gebruikt?

Het programma wordt tijdens de lessen gebruikt door de docent. Het programma geeft alleen inzicht in tablets die zich in hetzelfde wifi netwerk bevinden. Er is dus geen mogelijkheid dat een docent vanaf afstand mee kan kijken buiten de lessen om.

Wat is ClassPolicy

Dit is een monitoringtool voor docenten, ze kunnen tijdens de lessen mee kijken op alle schermen van de tablets in de klas.

De tablet is verzekerd, wat valt daar onder?

De tablet is verzekerd tegen schade die buiten jouw schuld is ontstaan. Je kunt deze verzekering een keer per jaar aanspreken. Voor de laptop geldt een eigen risico van €50,- per reparatie. Schade die opzettelijk is toegebracht, wordt niet vergoed en wordt in rekening gebracht bij de leerling.

Kan ik printen op school vanaf mijn tablet?

Eerste keer printen: via het startscherm zoek je het mapje printers en klikt op de printer die je nodig hebt. Dit hoef je daarna nooit meer te doen. Vanaf nu kun je printen via Word Excel Powerpoint enz.

Kan ik zelf software installeren?

Je kunt zelf geen software of drivers installeren, het is wel mogelijk portable applicaties te gebruiken.

Waar kan ik mijn tablet opladen?

In de mediatheek zijn opladers beschikbaar, deze kun je lenen op vertoon van je schoolpasje, zodat je tijdens de pauze je tablet kan opladen. Je bent zelf verantwoordelijk voor je tablet, laat deze dus nooit onbewaakt in de mediatheek achter.

Wat kan ik doen als mijn tablet leeg is?

Je kunt je batterij in de pauze in de mediatheek opladen. Hier zijn opladers te leen. Je bent zelf verantwoordelijk voor je tablet, laat deze dus nooit onbewaakt in de mediatheek achter.

Wat moet als ik mijn tablet vergeten ben?

Brugklassers mogen tijdens de lessen het schoolplein niet verlaten. De enige mogelijkheid om te kunnen beschikken over je tablet, is dat je tablet bijvoorbeeld door een van je ouders wordt gebracht. Als je je tablet niet bij hebt, geldt dit als boeken niet in orde. Bij iedere les waarbij je je tablet nodig hebt, krijg je een aantekening(bolletje),dat je je boeken niet in orde hebt. Heb je ook huiswerk gemaakt op de tablet, dan krijg je ook een aantekening dat je huiswerk niet in orde is, omdat je het niet aan de docent kan laten zien.

De tablet start niet op

Controleer goed of de tablet is opgeladen. Is dit het geval en de tablet wil niet opstarten, druk dan 10 seconden op de aan-/uitknop. De tablet moet nu opstarten. Is dit niet het geval, neem dan contact op met ICT.

Geen Wifi

Als je geen wifi-verbinding meer hebt, werkt je OneDrive ook niet meer, hiervoor is namelijk internetverbinding nodig. Als je wifi beperkt is, kun je proberen deze uit en weer aan te zetten. Dit werkt niet altijd, in dat geval zit er niets anders op dan je tablet opnieuw op te starten. De verbinding wordt dan opnieuw aangemaakt. Is dit niet het geval, neem dan contact op met de ICT-afdeling.

Mijn microfoon werkt niet

1-Start eerst je laptop een keer helemaal opnieuw op (via windows toets links onder, kies "opnieuw opstarten".
2-Probeer (indien mogelijk) of de microfoon van een losse headset (van je telefoon bijvoorbeeld) wel werkt.
3-Klik op het Windows logo (links onder) en vervolgens op het tandwieltje. Type het woord "microfoon" in het bovenste vak en klik op "privacyinstellingen voor microfoon". Zorg dat onderstaande instellingen AAN staan: -Apps toegang verlenen tot uw microfoon -Bureaublad-apps toegang verlenen tot uw microfoon

Werkt het nog niet neem dan contact op met de ICT.

Office wil niet starten

Word, Powerpoint en Excel blijven hangen in de melding: "Office wordt bijgewerkt...."

OneDrive is niet zichtbaar in de verkenner

Controleer je internetverbinding. Als je geen internetverbinding hebt, kan je tablet geen verbinding maken met OneDrive. Zet je wifi uit en weer aan, er wordt nu opnieuw verbinding gemaakt. Wacht een halve minuut en controleer of OneDrive in je verkenner te zien is. Is dit niet het geval, kun je via het start menu je OneDrive handmatig koppelen. Dit kan via "One drive sync". Mocht het nog niet lukken dan kun je contact opnemen met de ICT afdeling

Programma reageert niet

Op het moment dat een programma niet reageert, dan kun je helaas niets anders doen dan wachten, totdat het programma wel reageert. Mocht dit te lang duren, dan kun je door crtl + alt + delete in te drukken bij taakbeheer komen. Daar kun je het programma sluiten, houd er rekening mee dat er op deze manier niets wordt opgeslagen, dus de inhoud van je document verloren gaat.

Som

Touchpad of toetsenbord werkt niet

Als je toetsenbord niet werkt is de eerste stap het opnieuw opstarten van de tablet. Als je touchpad niet werkt, controleer dan of je niet per ongeluk je touchpad hebt uitgezet, dit doe je met de blauwe Fn toets + F7. Bij laptops na 2021 is dit FN-F8 (of alleen F8 afhankelijk van de instellingen). Als het dan nog niet werkt, neem dan contact op met ICT.

Touchscreen werkt niet

Als je touch screen niet werkt, start dan de tablet opnieuw op via Windows toets linksonder "aan/uit" "opnieuw opstarten". Werkt het dan nog niet, neem dan contact op met ICT.

Wat als er problemen zijn met de tablet in de vakantie?

Ook tijdens de vakantie is de helpdesk bereikbaar via telefoon of email. Er kan een afspraak gemaakt worden om eventueel een vervangende tablet op te halen, mocht dit nodig zijn.

App op je telefoon

Je kunt de Somtoday leerling app installeren op je telefoon. Zie handleiding.

Som problemen algemeen

Als je iedere keer opnieuw de naam van de school en je e-mailadres in moet typen op je computer kijk dan even in deze handleiding. Werkt ook bij problemen met inloggen in je methode.