‘Wanneer heb je voor het laatst een boek gelezen?’ Vaak blijft het nét iets te lang stil na deze vraag. Jammer, want lezen is belangrijk. En zeker voor jongeren! Het vergroot de woordenschat, stimuleert luisteren, concentratie en de fantasie; genoeg redenen om ermee aan de slag te gaan.
Afgelopen jaar hebben de derdeklassers (havo en vwo) het boek Volg me gelezen. De leerlingen van mavo-3 volgen komend jaar. Bij dit boek hoort een lessenserie waarin discussiëren en inleven centraal staat.
Leerlingen lezen samen met hun docent Nederlands hoofdstukken en geven vervolgens hun mening over bepaalde situaties. ‘Heb jij wel eens last van groepsdruk?’ en ‘Zou jij dit aan je ouders vertellen?’.
Na het lezen schrijven de leerlingen een brief aan een van de hoofdpersonen: Mick of Marlou.
Afgelopen jaar werd er in deze brieven advies gegeven, sympathie getoond en zelfs persoonlijke verhalen werden gedeeld. Meerdere scholen in Nederland hebben deze lessenserie ingezet en de reacties waren erg positief. De docenten Nederlands op De Nassau ervoeren het als waardevol om met een klas over actuele onderwerpen te praten.
Op 9 juni kwam Sophies tweede boek uit: Weg van jou. Delen uit het boek zullen herkenbaar zijn voor leerlingen die in Rome zijn geweest, omdat het verhaal zich daar afspeelt. Ook bij Weg van jou is een lessenserie ontwikkeld, waarin het uitwisselen van ervaringen en gedachten centraal staat. ‘Met wie zou jij over een lastige thuissituatie praten?’ en ‘Vertel je alles aan je vrienden?’ zijn vragen waar leerlingen ongetwijfeld een reactie op hebben. Door de QR-code in het boek te scannen, zie je waar het verhaal zich afspeelt. De lezer kan zich op die manier nog makkelijker inleven en in situaties verplaatsen.