Studio Nassau ging van start met een reportage over de eerste Nassau Mediadag. Leerlingen hadden, onder leiding van Joep Schreuder, de dag als verslaggevers vastgelegd. Het viel ze niet mee, bekenden ze na afloop. “Alles moet snel en kort, dat was best moeilijk.” Wel had het ze een interessante kijk in de keuken van de media gegeven.
Dat was precies de bedoeling van de Mediadag. Met een klein leger aan gastdocenten gingen leerlingen de hele dag aan de slag met ‘de media’. Ze leerden onder meer hoe NOS Nieuws te werk gaat, hoe BNDe Stem bepaalt wat wel of niet in de krant komt, hoe je jezelf het best kan presenteren, of je jongeren bij nieuws kan betrekken en nog veel meer.
De gastdocenten waren Suzanne Bollen (September personal branding en communicatie), Frank van den Elsen, (Albert Schweitzer ziekenhuis Dordrecht), Rolf Finders, (plaatsvervangend hoofdredacteur BNDeStem), Jeroen Gortworst (NOS Stories), Joris van Poppel (NOS Nieuws), Chris van Nijnatten, (communicatieadviseur directie KNVB), Arjen Schreuder (NRC Handelsblad) en Vianne Scharloo (social media expert).
Ook Studio Nassau gaf een aardig kijkje in de keuken van de media. Zo bekende Peter van der Vorst (oud-leerling van De Nassau) dat Madonna en Thierry Baudet lastige interviewkandidaten waren en liet Dione de Graaff weten dat ze het soms moeilijk vindt dat mensen in haar geïnteresseerd zijn als BN-er. “Ik ben sportjournalist, dat is geen glamour. Ik kom me moeilijk voorstellen dat mensen meer over mij wilden weten. Waarom? Inmiddels snap ik wel dat het erbij hoort.”
Het is voor programmamakers lastig om in deze tijd kijkers te trekken, merken zowel De Graaff als Van der Vorst. De Graaff: “Ik kan daar soms echt buikpijn van krijgen. Lange tijd maakten we ons geen zorgen, want sport is bij uitstek iets dat je live moet beleven. Maar ook wij moeten mee met de tijd, ook jongere kijkers betrekken bij onze programma’s.”
Hetzelfde geldt voor de programma’s van Van der Vorst. “Een programma als Van der Vorst ziet sterren willen mensen nog wel terugkijken, maar Boulevard is een actueel, live programma. Gelukkig hebben we nog veel kijkers, maar het houdt ons natuurlijk ook bezig. Hoe blijf je relevant?”
Dat jongeren tv niet meer zo interessant vinden, bleek wel uit het onderzoek dat leerling Britt Dillise presenteerde. “Sorry, maar tv is een beetje uitgestorven,” liet ze weten. Een jongere van 18 brengt gemiddeld 4,5 uur op zijn telefoon door. “Dan besteedt hij ook nog eens 3 uur aan andere media, maar dat is bijvoorbeeld Netflix op de laptop.”
Dat programmamakers iets moeten doen om jongeren aan zich te binden, is duidelijk. Van der Vorst greep meteen de gelegenheid aan om Dillise uit te horen over het gebruik van SnapChat. “Ik begrijp daar niet zo veel van, wat zouden we daarmee kunnen?” Natuurlijk was Dillise bereid toelichting te geven en meteen te solliciteren naar een baan. “Ik wil graag iets in de media doen, ik zal straks mijn nummer geven,” grapte ze.
Van der Vorst en De Graaff hadden wel meteen tips voor Dillise en alle andere leerlingen die een baan in de wereld van de media ambiëren. Van der Vorst: “Begin lokaal. Ik heb nog programma’s voor de ziekenomroep gemaakt, verslag gedaan van wedstrijden van NAC, noem het maar op. Het zorgt echt voor een goede basis.”