In oktober 2017 hebben we interviews gehad met diverse leerlingen en medewerkers van De Nassau. Hiermee hebben we de identiteit bepaald van De Nassau. We zijn er toen achter gekomen dat we te maken hebben met een hele moderne school, die kan vertrouwen op een traditionele basis. Een school waar aandacht is voor het individu en voor ontplooiing. Daarvan is immers genoeg bewijs met het tweetalig onderwijs, de integratie van de tablets en ook De Nassau Academie. We hebben deze identiteit samengevat in drie kernbegrippen.
- Trots en gedegen
- Ontwikkeling en innovatie
- Persoonlijk en aandacht
De basis die we hiermee gelegd hebben, hebben we gebruikt om verder te gaan denken over een concept dat deze begrippen aan elkaar verbindt. De kern van alles dat hierbij komt kijken is ontplooiing. Ontplooiing gaat namelijk over het ontvouwen en ontdekken van je potentieel.
Ontplooiing
Dit concept hebben we verder verwerkt. Voor ontplooiing zijn er veel randvoorwaarden nodig, de aandacht voor het individu is er daar een van. Dat betekent dat de huisstijl zichzelf moet kunnen aanpassen naar verschillende situaties. Voor ons was ook de connectie met origami snel gelegd. De traditionele Japanse kunst van het vouwen, waarvan een plat blaadje de prachtigste vormen worden gemaakt, hebben wij als inspiratiebron gebruikt.
Huisstijl
Van een idee naar een huisstijl vraagt nogal wat. Met al het voorgaande in gedachten zijn wij van start gegaan. We hebben hierbij gekeken naar het volgende:
- Traditionele basis maar moderne school
- Ontplooiing (aanpasbaar op veel situaties)
- Origami
Daarom hebben wij bij het logo elementen behouden die al jarenlang gebruikt zijn. Zowel in de kleuren blauw en oranje als in het schildvorm. In onderstaande animatie zie je de overgang van oud naar nieuw.
Een huisstijl bestaat echter niet alleen uit een logo en kleuren. We hebben ook bepaald welke lettertypen er passend zijn bij De Nassau, wat voor vormen goed passen en welk lijnenspel we gaan gebruiken. Op deze manier leggen we een sterk fundament waarbij je meteen weet als je een website, poster of folder ziet: dit is De Nassau!
Website
Ook voor de website hebben wij met veel mensen gepraat. Op basis van wat er al was en de nieuwe wensen zijn we aan de slag gegaan om te bepalen welke informatie waar moet komen. Een website met 80 pagina’s is namelijk niet niks! Dit heeft geresulteerd in een indeling die gericht is op de drie belangrijkste groepen: de leerlingen, de ouders en de nieuwe brugklassers. Elk van deze categorieen bevat alle relevante informatie, waaronder een jaarplanning speciaal voor deze groep en alle handige links die iemand nodig kan hebben.’
Bedenken wat waar moet komen is natuurlijk een opgave, maar hoe het er uit komt te zien is minstens zo belangrijk! We hebben de huisstijl vertaald naar een fris en modern webdesign waar gebruikersgemak voorop staat. En vervolgens hebben we dit gerealiseerd. Hierbij rekening houdend met de beheerbaarheid zodat de website altijd up-to-date kan blijven en er makkelijk extra informatie bij kan komen.
Maar er is meer!
Samen met onze fotograaf zijn we langs geweest op beide locaties om nieuwe foto’s te maken van het gebouw, de leerlingen, de docenten en eigenlijk al het interessante wat we tegen zijn gekomen. Daarnaast hebben we nieuwe teksten gemaakt, gericht op de doelgroep en passend bij de frisse huisstijl. Deze staan al op de website en worden gebruikt in de brochure.
Ook is de schoolgids helemaal aangepast. Dit is een belangrijk document dat elke school in Nederland elk jaar moet publiceren. Dat betekent niet dat dit saai en onhandig hoeft te zijn. Wij hebben een versie gemaakt die geoptimaliseerd is voor online gebruik. Hier doorheen bladeren is nog nooit zo makkelijk geweest!