Algemeen
1. Waarom kiest De Nassau voor een nieuw rooster?
De Nassau biedt onze leerlingen graag meer maatwerk. In het nieuwe rooster kiezen leerlingen zelf een deel van hun rooster. Ze kunnen zo versterken of verdiepen wat nodig is en verrijken waar hun interesses liggen.
2. Hoe ziet een lesdag er volgens het mentor-major-minor principe uit?
Om een goed beeld te geven, hebben we een dag van een Nassauleerling verfilmd. Klik hier voor het filmpje.
3. Hoeveel pauzes heeft een leerling op een schooldag?
Op een schooldag zijn twee pauzes van 35 minuten.
4. Heeft een leerling aan het einde van de schooldag nog huiswerk?
Tijdens de les heeft iedere leerling tijd om huiswerk te maken. Daarnaast zijn er ook speciale Studie- en Stilteminors waar leerlingen onder begeleiding huiswerk kunnen maken of in stilte kunnen leren. Leerlingen kunnen ook altijd terecht in onze Medialabs waar zij onder begeleiding van onderwijsassistenten kunnen studeren. Aan het einde van de schooldag is het huiswerk vaak al af, maar het kan natuurlijk voorkomen dat er thuis nog iets voorbereid of geleerd moet worden.
5. Zijn er toetsweken?
Ja, ook in het rooster volgens het mentor-major-minor principe zijn er toetsweken. Er zijn vier toetsweken per schooljaar. In de toetsweken laten leerlingen zien dat ze de stof die ze in die periode hebben gehad goed beheersen. In de aanloop naar de toetsweken worden de leerlingen tijdens de lessen goed voorbereid. Wanneer een leerling naast de reguliere lessen in het majordeel extra hulp nodig heeft, kan hij/zij versterkingsminors in het minordeel volgen.
6. Ziet iedere lesdag er vanaf volgend schooljaar hetzelfde uit?
Elke schooldag volgen leerlingen verplichte onderdelen (majors) en keuzemogelijkheden (minors). Ook is er veel meer ruimte om de mentor te spreken, met wie de leerlingen samen keuzes maken in het rooster. Aangezien leerlingen zelf keuzes maken, ziet niet iedere lesdag er hetzelfde uit. De meeste dagen starten om 8.30 uur. Afhankelijk van de minors die een leerling volgt, eindigt de lesdag om 15.30 of 16.05 uur. Hierna is het altijd nog mogelijk om – onder begeleiding – op school te werken.
Mentor
1. Wat houdt het mentordeel in?
De mentor heeft de leerling goed in beeld en begeleidt hem/haar in de persoonlijke ontwikkeling. De mentor voert in het mentordeel samen met de leerling regelmatig een gesprekje over hoe het gaat en welke leerdoelen de leerling heeft. De mentor treedt op als coach in het leer- en keuzeproces, heeft aandacht voor kennisvaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen.
2. De mentor bepaalt samen met de mentorleerlingen de leerdoelen voor een week of periode. Wat zijn leerdoelen eigenlijk?
Een leerdoel beschrijft wat een leerling moet kunnen. Een periode duurt vier weken. Dit is gelijk aan de inschrijfmomenten voor de minors. Leerlingen schrijven zich in overleg met de mentor in voor minstens vijf minors die versterkend, verdiepend of verrijkend kunnen zijn.
3. Heeft iedere leerling een vaste mentor?
Ja, iedere leerling heeft een vaste mentor.
4. Heeft iedere leerling een vast aantal mentorlessen in de week?
Niet iedere leerling heeft een vast aantal mentorlessen in de week. In de onderbouw heeft iedere klas een mentor. De mentorlessen vinden plaats tijdens het mentordeel. In de bovenbouw is er persoonlijk mentoraat. Leerlingen in een klas hebben dan verschillende mentoren. De mentormomenten vinden hierdoor ook op andere momenten plaats.
5. Wat doen leerlingen tijdens een klassikaal mentoruur?
Tijdens het mentoruur voor mentorklassen of – groepen leren leerlingen vaardigheden als plannen, samenvatten en samenwerken. Ook is er aandacht voor leesvaardigheid en andere belangrijke zaken die in die week gepland moeten worden.
6. Zien leerlingen de mentor in het mentordeel altijd met de hele mentorklas of –groep?
Nee, in het mentordeel is ook ruimte voor individuele gesprekken met de mentor.
7. Kunnen leerlingen buiten het mentordeel om ook bij de mentor terecht?
Uiteraard kunnen leerlingen altijd contact opnemen met de mentor.
8. Kunnen ouders ook contact met de mentor opnemen?
Ouders kunnen via mail of een belverzoek via het algemeen nummer van de school contact opnemen met de mentor. Mentoren geven aan het begin van het schooljaar aan hoe ouders het beste contact kunnen opnemen.
Major
1. Wat houdt het majordeel in?
In het majordeel volgt de leerling samen met de klas vakken. Tijdens de vaklessen gaan leerlingen aan de slag met de lesstof die voor iedereen relevant is in dat leerjaar. De lessen in het majordeel duren 70 minuten.
2. Waarom duren de lessen in het majordeel 70 minuten?
De Nassau heeft bewust voor 70 minuten gekozen. In een langere les is meer tijd en ruimte voor differentiatie, maatwerk en verdieping. Ook is er dankzij de beperkte wisselmomenten meer rust in de school en zijn er minder lesuren per dag om voor te bereiden voor zowel leerling als docent.
3. Moet de leerling 70 minuten stilzitten en naar de docent luisteren?
Nee, leerlingen hoeven niet 70 minuten lang naar de docent te luisteren die iets staat uit te leggen. Niemand kan zo lang achter elkaar luisteren. Docenten bereiden zich dit schooljaar voor op een effectieve invulling van langere lesuren. Er is hierbij aandacht voor de concentratie van leerlingen, werk- en instructievormen en de verwerkingstijd en het maken van huiswerk.
4. Hoeveel lessen volgt een leerling in het majordeel?
Iedere leerling volgt gemiddeld drie of vier lesuren in het majordeel per dag.
5. Zijn de leerlingen verplicht de vakken in het majordeel te volgen?
Ja, iedere leerling volgt de vakken in het majordeel volgens het rooster.
6. Hoe zorgt De Nassau ervoor dat alle (verplichte) lesstof wordt behandeld?
De afgelopen studiedagen, ontwikkelweken en onderwijskundige beraden zijn de vaksecties bezig geweest met de invulling van ons curriculum met een vast (major) en flexibel (minor deel). De verplichte lesstof krijgt een plek in het vaste deel (major). In het flexibele deel (minor) bieden vakken verrijking en versterking aan. Er is dus heel nauwkeurig gekeken welke (verplichte) lesstof een plek krijgt in het majordeel.
Daarnaast gaat bij lessen van 50 minuten veel tijd verloren aan het opstarten en afsluiten van de lessen. Bij lessen van 70 minuten is dit minder en er kan daardoor effectiever gewerkt worden. Dankzij de langere lestijden kan er dieper op de lesstof worden ingegaan. Leerlingen die moeite hebben met de stof kunnen in de flexuren extra begeleiding van de vakdocent krijgen of werken aan huiswerkopdrachten.
7. Worden in het majordeel ook nog toetsen afgenomen en op welke manier gebeurt dit?
Er zijn vier toetsweken per schooljaar. In de toetsweken laten leerlingen op summatieve toetsen zien dat ze de stof die ze in die periode hebben gehad goed beheersen. Per vak wordt iedere periode maximaal één summatieve toets buiten de toetsweken afgenomen. Daarnaast zijn bij elk vak in iedere periode formatieve momenten waarop de docent feedback geeft aa de leerlingen. Het wordt dan voor de leerling én de docent duidelijk wat goed of misschien nog niet zo goed gaat. Al deze kennis neemt de leerling mee om samen met de mentor een goede keuze te maken voor het volgen van minors in het minordeel.
Minor
1. Wat houdt het minordeel in?
Op de schooldag is er ook ruimte voor versterking, verrijking of verdieping. Leerlingen bepalen dan zelf een paar lesuren in de week wat ze volgen. Deze flexuren noemen we minors. Je hebt versterkende of verdiepende vakminors en er zijn verrijkende Academieminors. Als een leerling wiskunde lastig vindt, kiest hij/zij in het rooster voor meer wiskunde. Als een leerling Engels heel leuk vindt, kiest hij/zij voor meer Engels. Voor de verrijking volgen leerlingen ook minors uit De Nassau Academie.
2. Hoe lang duren de lessen in het minordeel?
Een vakminor duurt 35 minuten en een Academieminor 70 minuten.
3. Waarom heeft De Nassau gekozen voor een flexrooster met hierin minors?
De Nassau vindt het belangrijk dat leerlingen meer keuzemogelijkheden krijgen om een eigen rooster samen te stellen. Dit betekent dat leerlingen binnen het minordeel zelf bepalen welke extra uitleg (versterking), extra uitdaging (verdieping) of verrijking (De Nassau academie) ze krijgen.
4. Hoeveel minors moet een leerling per week volgen?
Iedere leerling volgt minimaal vijf minors per week.
5. Mag een leerling ook meer dan vijf minors volgen?
Ja, er is veel meer ruimte in het rooster die ingevuld mag worden.
6. Wie houdt in de gaten of de leerling verstandig kiest?
De mentor heeft hierin een belangrijke rol. De mentor bespreekt samen met de leerling de keuzes en stuurt waar nodig bij. Ook vakdocenten geven hierbij advies.
7. Kan het ook voorkomen dat een leerling verplicht een minor moet volgen?
Ja, iedere leerling volgt ten minste vijf minors. Als het nodig is kan een leerling in overleg met de mentor meer minors moeten volgen.
8. Wat gebeurt er als een leerling te weinig minors volgt?
Iedere leerling moet minstens vijf minors volgen. Als een leerling hier niet aan voldoet, gaat de mentor in gesprek met de leerling. Als een leerling onterecht majors of minors mist, moet de leerling deze tijd inhalen.
9. Kan een leerling ook kiezen voor een stilteminor waarin in stilte wordt gestudeerd?
Ja, een leerling kan ook kiezen voor een stilteminor.
10. Is er een maximum aantal leerlingen dat een minor kan volgen?
Tenzij er praktische beperkingen zijn, houden we voor de minors hetzelfde aantal aan als bij de majors.