Mentor-major-minor

Op De Nassau werken we volgens het mentor-major-minor-principe. We begeleiden je persoonlijk (mentor) en je kunt zelf een deel van je rooster (minor) kiezen. Dit betekent dat je niet alleen vaklessen (major) volgt. Op deze pagina lees je hoe we deze aanpak concreet invullen en wat het voor jou kan betekenen in de dagelijkse lespraktijk.

Mentor

De mentor heeft de leerling goed in beeld en begeleidt hem in de persoonlijke ontwikkeling. Samen met de mentor voert de leerling regelmatig een gesprekje over hoe het gaat en welke leerdoelen er zijn. Tijdens het mentoruur in de brugklas leren de leerlingen studievaardigheden, zoals plannen, samenvatten en samenwerken. Leerlingen die hier vanaf klas 2 hulp bij kunnen gebruiken, kiezen samen met de mentor voor Begeleidingsminors die hierin ondersteunen.

Major

De leerling volgt samen met de klas vakken. Tijdens deze majorlessen gaat hij aan de slag met de lesstof die voor iedereen in het leerjaar belangrijk is.

Minor

Op de schooldag is er ook ruimte voor versterking, verrijking of verdieping. De leerlingen mogen dan zelf kiezen wat ze volgen. De mentor helpt de leerlingen bij deze keuzes. Er zijn verschillende soorten minors (Vakminor, Academieminor, Begeleidingsminor, Studieminor en Stilteminor). Als een leerling wiskunde lastig vindt, kan hij kiezen voor een versterkende Vakminor wiskunde. Indien een leerling Engels heel leuk vindt, kiest hij voor een verrijkende Vakminor Engels. Voor extra verrijking kiezen leerlingen voor Academieminors uit De Nassau Academie.